Anestezi “Uyanık”

 

Taze taze izlediğim bir filmi paylaşmak izledim. Yeni izleyincede çenemi tutamayıp hepsini anlatı veriyorum ama bu sefer öyle yapmıyacağım çünkü baya şaşırtıcı ilerleyen bir film. Gerçi herkes izlemişte bir ben kalmışım gibi hissettim bu filmde 😀 ( baya bir ünlüymüşte gösterime girdiği yıl-2007 oluyo kendileri-) Filme psikolojik gerilim yazdığı için başlayıp hiç ama hiç gerilmeyen bir insan modeli olarak, bence bildiğimiz dramdı. Ya da ben bu aralar her filmi dram olarak algılayıp hüzünleniyorum. Hayır kan korkusu ameliyat veya organ görme korkunuz varsa baya gerilimli olabilir ama onun dışında bildiğimiz dramdı hatta gözlerim bile sulandı yani 😀

Filmin türünü yerden yere vurduktan sonra konuya geçeyim.

 Filmin bir doktorun hastasının masa da kalmasıyla başlıyor. Sonra hastaya bakıyoruz ki ne görelim başrolümüz. Sonra film başa dönüyor. Clay (Hayden Christensen) bir şirketler grubunun genç başkanıdır, aynı zamanda annesinin yardımcısı olan Sam (Jessica Alba)  ile nişanlıdır. Fakat annesine söyleme cesaretini gösterememmiştir. İşte malum ayrı dünyaların insanıyız fenomeni burdada var. Clay kalp hastasıdır ve kalp krizi geçirdiğinde onu kurtaran bir doktorla arkadaş olmuştur. Kalp nakli için sıra beklemektedir. Ameliyatı arkadaşının yapmasını istesede annesi dünyaca ünlü bir doktorun ameliyat etmesini istemektedir. Clay kızın da isyan etmesiyle annesine nişanlı oldukları açıklar. tabi ki annesi kabul etmez ve Clay evden ayrılır. Aynı gece Sam ile evlenirler ve ne tesadüftür ki o gece ona uygun kalp bulunur. Annesini dinlemeyen Clay ameliyatı arkadaşının yapmasını ister. Ameliyat başlar ve anestezi verilir. 10 geriye saydırılır ve tadaaa.. Beklenen olmamıştır. “Anestezik Farkındalık” denen bir durum oluşur. Clay hala uyanıktır ama felç geçirmiş gibi hiçbir yerini oynatamıyordur, ama bütün sesleri duyuyor ve acıları algılayabiliyordur.

Bu kısım biraz gerilime girebilir çünkü göğsü kesilirken ve kaburgaları açılırken acıyı hissedebiliyordu. ( birazcıkta olsa gerilimi yakalamışlar) Clay bir terslik olduğunun farkındadır ama bunun için hiçbir şey yapamaz. Doktorların konuştuklarını duyabiliyordur. ( can alıcı nokta burası) Acıdan kurtulmak için geçmişi düşünmeye anılarına konsantre olmaya çalışır.  Bir şekilde vücudundan ayrılmayı başarır ve kendi iç dünyasında geçmişe çıkar. İşte bundan sonra olanlar olur meğer hiçbir şey ama hiçbir şey bildiği gibi değilmiş…

İlk başlarda biraz sıkıcı gelsede ameliyat sırasında olaylar ilginçleşiyor ve film sarmaya başlıyor nasıl geçti anlamıyorsunuz.

Filmden çıkarılacak dersler: ( ayrıca eğitici ve öğretici bir filmmişte 🙂 ) Anneler her zaman haklıdır onları dinlemek gerekir, insanlar sandığınız gibi olmayabilir kendini farklı gösterebilirler. Ama ufak ayrıntıları izlerseniz gerçeğe varırsınız.

Ayrıca şu filmlere Türkçe isimler bulmak da nerden çıkmış ya, olduğu gibi çevirseler olmaz mı? Filmin orjinali Awake yani Uyanık ama bizde Anestezi olmuş. Ki bence Uyanık ismi daha iyi olurmuş çünkü adam anesteziyi almış ama işe yaramamış hala uyanık. 😀 Şaka bi yana filmi izleyenler bilirler “uyanık”  isim daha çok yakışıyor, özellikle son sahnesinde 😉

Şimdi tekrar okudumda filmin türüne ve ismine baya  uyuz olmuşum 😀 Neyse isimler konusun yıllardır içimi yiyip duran mevzuyuda paylaşmış oldum. (içimi döktüm rahatladım 😛 ) Günün anlam ve önemide uygun olarak  Türkçe isimler uydurmaya son yaşasın direk çeviri diyerek bitireyim o zaman 😀

Anestezi “Uyanık”” üzerine 12 yorum

  1. Dün bir arkadaşımla tam da bunu konuşuyorduk, senin yazını görünce yorum yazmak şart oldu 🙂
    Bir Kore filmi var Return diye, bilmiyorum izledin mi. Başrolünde Beethoven Virusde olan adam var. Neyse işte o filmde de anestezik farkındalıktan bahsediyordu. Ben de Awake’i sinemada izlemiştim. Aradan geçen 3 sene nedense bana daha fazla gelmiş. O yüzden sanki Return Awake’den esinlendi izlenimine kapılmıştım (Hep tersinin olduğunu bilmeme rağmen) Arkadaşıma gazlı gazlı anlatıyorum, ya Return iyiydi güzeldi ama o konu amerikada işlenmişti diye. Arkadaşım Return 2007 yapımı tam tersi olmasın deyince bende ampuller yandı tabi. Baktım Return ağustos 2007, awake kasım 2007miş. O halde başka bir esinti kaynağı olmalı diye baktım, 2006da anestezi diye bir korku filmi yapılmış. Öyle , kafayı buna takmıştım yani 🙂
    http://en.wikipedia.org/wiki/Anesthesia_awareness

    Madem bu kadar uzattım filmle ilgili de birşeyler söyleyeyim. Sinemaya yanıma arkadaşlarımı da kattığım için film güzel olur diye sıkıntıdayım bir yandan. İlk yarıda cinnet geçirecektim neredeyse. Ara olduğunda çığlık atarak salonu terk etmek istedim, arkadaşlarıma bakamıyorum üzüntüden. Neyse ki 2. yarıdaki yüksek aksiyon, gerilim vs vs ile durumu kurtardık. Film bittiğinde memnundum en azından. Bir de en başta gösterdikleri resimde kız vardı. O ayrıntı hoşuma gitti.

  2. Return’ü henüz izlemedim ama benziyorlarsa en kısa zamanda izleyeyim. Bu anestezik farkındalık çok kullanılıyo filmlerde ama hala gerçekliği kanıtlanmamış o ayrı konu 😀
    Anestezi başlarda epey durağan ama o ameliyat anından sonra heyecan başlıyor. Evet taa en başta göstermişler aslında biz dikkat etmemişiz, o kadar küçük ayrıntılar vardıki gerçek yüzlerini belli eden, örneğin kızın içeçek makinasının vurarak çalıştığını çocuğun annesine söylemesi nerden biliyo bu, çok mu gelmiş hastaneye diye düşündürtmüştü beni. İyi tasarlanmış senaryo.
    Bu arada blogunu daha önce görmüştüm ve çok beğenmiştim. Ama eklemeyi unuttuğum için sık sık uğrayamadım. Şimdi ekliyorum. 😀

  3. Unutulmaz değildi benim için ama beğenmiştim bu filmi. Yalnız kendisinin bende daha başka bir yeri vardır çünkü geçen yıl ameliyat olmadan önce sürekli aklımda Awake vardı, ya bende uyanırsam diye kabus dolu günler geçirdim. Bu yüzden ameliyat olacak insanlar izlememeli, gerçi herkes bir gün ameliyat olabilir, o yüzden kimse izlemesin :p

  4. 4astrea o söylediğin sahneyi şimdi sen söyleyince hatırladım. Bir tane daha vardı, kız oğlanın ardından midem bulanıyor yada sanki çok memnunum gibi bir şey söylemişti.
    Kim, geçmiş olsun, ki geçmiş zaten 🙂 Ama bu anestezik farkındalık çok izafi bir kavram ve astreanın dediği gibi tartışmalı, ameliyata girecek insanların telaş etmesini gerektirecek birşey değil sanırım

  5. Bende bir aralar araştırmıştım anestezik farkındalığı ama gerçek olmadığını öğrendim. Umarım gerçek değildir, düşününce çok korkunç geliyor böyle bir şeyin olması.
    Kimbapsushi çok geçmiş olsun umarım ciddi birşey değildir.

  6. Teşekkür ederim canlarım, yok ciddi bir şey değil ilaç kullanmamı gerektirmesi biraz sinir o kadar 🙂
    Gerçek değilse boşuna telaş yapmışım zaten. Gerçi zaten ameliyat anında aklımdan çıkmıştı, başka şeylere korkmakla meşguldüm:)

  7. öncelikle merhaba astre blogunu 2 gündür takip ediyorum…dün evde amaçsızca oturup internette vakit geçirme çabası içerisindeydim ki dizi yada film izlemek aklıma geldi google da kendime izliyecek bir film ararken rastladım sana ve okudukca tebessümler oluştu yüzümde bu nedenle öncelikle teşekkur ederim güzel paylaşımların için…ardında bu filmlerdeki isimlerin saçma çevirileriyle ilgili bildiklerimi seninle paylaşmak isterim…bu ingilizce yazılan isimden alakasız yapılan cevirilerin sebebi ülkemizdeki patent hakkı denen sacma kuraldır..filmler yurt dısından getirilirken isimleri patent hakkı oldugu için değiştirilir ve olabildigince yakın bi isim konulur..bende senin gibi sacma isimlere sinir olduğum için yaptıgım kısa çaplı arastırmada bu bilgiyi edindim sizinle paylaşmaktan gurur duyarım:D (: diger konularda yorumlasmak üzere(: sayanora..

  8. Hoşgeldin sefalar getirdin arhalewn 😀
    Bazen isimler orjinallerinde bile güzel oluyor ama genelde kötü oluyor demek bu yüzdenmiş öğrenmiş oldum, çok teşekkür ederim ve her zaman beklerim. 🙂

  9. ben teşekkür ederim böle güzel bi blog sitesini bize verdiğin ve güzel paylaşımlarını hiç eksik etmedigin için(:

  10. daha önce tvde bu filmin pragmanını görmüştüm ve çok merak etmiştim ancak izleme fırsatım olmamıştı daha sonra seyrettim ve açıkçası şok oldum böyle birşey var mı ya? filmin başında bir açıklama var tam hatırlamıyorum ama kısacası bahsedilen şu dünyada x sayıda kişiye genel anestezi yapılıyor bunlar x sayıda kişi bir şey hissetmiyor yani ameliyat normal geçiyor fakat bunlardan 30.000 bini bu kadar şanslı değil anestezik farkındalık yaşıyor konuşulanları duyuyor fakat müdahale edemiyor çünkü felç geçiriyor diye beşlıyor film her neyse başrol bu olayın aynısı yaşıyor fakat acıyı hissediyor neyse film bittikten sonra gerçekten böyle birşey var mı diye internetten baktım evet konuşulanları duyuyor müdahale edemiyor felç geçiriyor ama acı hissedilmiyor çünkü verilen narkoz kasları gevşediyor ve acı hissedilmiyor işte bu anestezik farkındalık fakat filmde sanırım korku olsun diye abartmışlar başrol acıyı hissediyor falan ve bu anestezik farkındalık genelde sezaryan da oluyormuş çünkü bebeğe zarar gelmesin diye verilen ilaçlar hafifmiş buda hastanın tam oalrak uyuşmamasına sebep oluyormuş…

    • Bende araştırmıştım anestezik farkındalığı ama gerçek değilmiş, en azından senin dediğin gibi acıyı hisetteme kısmı gerçek değil, neyseki öyleymiş zira o acıyı tahmin bile edemiyorum. 🙂

  11. evet gerçekten çok kötü bir durum olurdu, zaten filmlerde bu tür abartmalar olabiliyor adı üstünde film 🙂

Bir Cevap Yazın

