Uyarılar, Tavsiyeler Vs…

“Aslında böyle şeyleri söylemeyi pek sevmem ama..” diye bir Kim Joo Won (SG- Hyun Bin) girişiyle başlamak istiyorum ki gerçekten de sevmem ama resmen artık zorluyorlar adamı. Konu ne midir? Konu bloglar arası aşırıya kaçan esinlenmeler, alıntılar, çalıntılar vs. Haa diyeceksiniz ki “Aman efendim sanal alem bu, burda bir şey paylaşıyorsan onu başka yerlerde başka isimlerle görmeye alışık olmalısın.”   Üzgünüm ama alışamıyorum bir türlü. Daha doğrusu anlamıyorum bu durumu hayır sen milletin bir ton vaktini harcayıp, uğraşıp post yaptığı bir konuyu yüzsüzce nasıl alır kendi alanında kendi ürünün gibi paylaşırsın. Bir kere vicdanın el vermemesi lazım, hadi diyelim vicdanın yok o zaman yüzsüz olman lazım, elbet postun sahibi kendi yazısını tanıyacak, ya da okuyucular tanıyacak. Sen “hırsız” damgası yemeyi nasıl göze alırsın, tuhaf bir durum anlayacağınız.

“Sen” diye tek bir kişi gibi konuştuğuma bakmayın aslında bu zamana kadar bir çok blogcu arkadaşım bu durumla karşı karşıya kaldı. Bazen postlarımız noktası virgülüne kadar kopyalanıp kendi yazılmış gibi tanıtıldı. (Ki bunu yapan kişinin blogu şimdi sizlere ömür) Bugüne kadar gidip sessizce uyarıyordum ama bu olay git gide arttığı için bir iki kelam edemeden duramadım. Bu uyarı ve tavsiyeler bu konu hakkında tek ve son diyeceklerimdir. Bunun üstüne hala bu durum devam ederse hepinizin bildiği gibi Bilişim Suçları Mahkemesi diye bir olay var.  Tüm blogcu arkadaşlarım adına söylüyorum:

Bu söylediklerim tabiki dizi, film vs tanıtımları için geçerli değildir. Herkes izlediği dizi-film hakkında “kendi” düşüncelerini yazmakta tabiki serbesttir. Bu söyleyeceklerim daha çok blogcuların kendi yazı dizileri, kendi fikirleri, bir film veya diziden yola çıkarak oluşturulmuş postlar ve dizinin sadece bir bölümü, bir sözü, bir sahnesinden ya da konusundan  yola çıkılarak “kendine özgü” postlarını, özel listelerini  kapsamaktadır. Onun dışında bir dizi-film tanıtımı başka bloglarda okumak en zevk aldığım şeylerden biridir. Başkalarının onu izlerken hisettikleri, düşünceleri vs bunları okumayı seviyorum. Sözüm bu tanıtımların dışında kalan özgün postlar içindir.

* Öncelikle postların bire bir izinsiz olarak kopyalanıp yayınlanmasını kesinlikle ama kesinlikle istemiyoruz. (Zaten yasal olarak da suçtur.) Bazı arkadaşlarımız izin alınıp alıntı olarak gösterilmesini olumlu karşılıyorlar ama ben alıntı olayına da karşıyım.

*İkinci olarak kendilerini uyanık sanıp postun hepsini değilde sadece bir bölümünü alıp kendini sorumlu hissetmeyenler var ki onlar daha tehlikeli. Ne yaparsan yap istersen o yazıyı başka bir konuyla birleştir istersen başlığını değiştir içindeki cümlelerden direk anlıyoruz arkadaşım çok üzgünüz bizim için hala “hırsız” katagorisindesin bunu bil.

*Üçüncü olarak yazım tarzı, kullanlanılan özel sözcükler, kişiye özgü tanımlamalar  vs.. Tabiki sevdiğinizi beğendiğiniz yanlarda esinlenmeler doğaldır ama  o kadar abartılılmamalı diye düşünüyorum.

Aslında herkes kendi tarzında kendi düşüncelerini, kendi buluşlarını, kendi hisettiklerini, kendi görüş ve fikirlerini sadece  “kendi” gibi yazarsa hiç bir sorunun kalmayacağı inancındayım.

Bu da ilk ve tek resmi postum olarak kayda geçsin der, tüm blogdaşlarıma umarım böyle olaylar artık daha az  başımıza gelir (gönül ister ki hiç gelmesin) diyerek bitiririm.

Uyarılar, Tavsiyeler Vs…” üzerine 15 yorum

  1. eveeet benim de aynen dertli olduğum bir mevzu, biliyorsun bunu bolca konuştuk kendi aramızda ben de post yazmayı düşündüm vs.

    öncelikle bu yazının altına imzamı atıyorum, her kelimesine katılıyorum. hatta az bile söylediğini düşünüyorum. ben de son aylarda bolca karşılaştım bu durumla ve ciddi anlamda canımı sıkıyor artık.
    dediğin gibi aynen araklandığında zaten kanıtlayabiliyoruz ve sildirebiliyoruz. ancak daha tehlikeli bir durum var ki şu esinlenme olayının bokunun çıkarılması ya da daha açık olursak iki süs katıp, kılıfa sokulup yazı ve fikirlerin çalınması mevzusu. kısaca minareyi çalan arkadaş kılıfı hazırlayınca bize de kendi yazımıza uzaktan bakmak düşüyor.
    bu bana aynı kişi taraından iki kez yapıldı, ilkinde neredeyse postumun aynı olmasına karşın sesimi çıkarmadım hatta kötü düşünmeyeyim o da düşünmüştür aynısını dedim.
    ancak 2. yazıda bahsi geçen kişi benim izlerken aldığım ve tamamen bana ait olduğu su götürmez bir caps’i (görüntüyü) paylaşınca tepem attı. twitterdan giydirdim kendisine ama anladığını ya da gördüğünü sanmam. kaldı ki bu kişi kendi blogundaki resimler çalınır diye davullu zurnalı uyarılar koyan biri. ancak aynı duyarlılığı kendi göstermeden fütursuzca kullanabiliyor. kullandığı resim nette benim blogumdan başka bir yerde yer almıyor, zira dediğim gibi izlerken aldığım hangi dakikada kaldığımın bile göründüğü bir caps. yazı içeriğinin aynı olmasından bahsetmiyorum bile. benden aldığına dair yazısında hiç bir ibare olmayan bu arkadaşın sonradan blogumu “yeni” keşfetmiş tribine girmesini ise takdirle karşıladım^^

    neyse uzun mevzular bunlar, ben başıma gelen olayla örneklemek istedim. hiç birimiz şahane insanlar değiliz, kusursuz da değiliz. yeni fikirler üreten filozoflar da değiliz. ancak yine de bu durum sinir bozucu. emeğe her şekilde saygı duyulmalı, küçüklüğü büyüklüğü farketmiyor.

    umarım bu yazı en azından birilerinin gözlerinin korkmasına vesile olur…

    • Ahh senin o caps olaı feciydi çingum, resmen bak ben bu konuyu senden çarptım demiş yani başka açıklaması yok. Bazıları blog işini “Başkalarının fikirlerini yürütürüm iki resim koyarım, bir iki de saçmaladımmı tamamdır” olarak gördüğü için bunları yapıyorlar bence.
      Artık kendi vicdanlarına kalmış dostum, seninde dediğin gibi bizde süper fikirler üreten kişiler değiliz, ama en azından çabalıyoruz, emek harcıyoruz, en önemlisi vaktimizi harcıyoruz. Keşke birazcık saygıları olsada azcık uğraşsalar…

  2. Ne denir ki canım çok haklısın ama bu hırszıları deşifre etmeli. Linklerini yayınla artı bir arkadaşım bu konuda suç duyurusunda bulundu bire bir kopyalıyorlardı blogunu silinen postları bile almışlar. Şimdi işlemde sildi o kişi arkadaşımın postlarını ama artık onunda canına tak etmişti. Emsal olsun dedi. Valla bende ayyuka çıkarsa bu mesele açarım dava çekinmem avukat arakadaşım da var dert deği yani.

    • İlk olarak uyarayım istedim canım, hem böylece böyle bir şeyi yapmak üzere olanlara, yeni blog açanlara ve açmışlarada bir tavsiye olur diye düşündüm. Bu aşırma işini yapanlarada bir uyarı olur umarım, bunlardan sonra hala devam ederlerse artık işlem başlatacağım.
      Bu şikayette bulunma işini çok zor sananlar olabilir, ama aslında çok basit kendi yazımızın linkini ve çalıntı yazıyla birlikte bir maille başvuruyorsun, bu kadarcık sonra blogları hakkında işlem başlatılıyor ve haklı bulunursa blog kapatılıyor. Yani uğraşmak istemediğimden değil sadece güzelce uyarmak istediğimden;)

  3. Geri bildirim: Tweets that mention Uyarılar, Tavsiyeler Vs… « Astrea'nın Atlası… -- Topsy.com

  4. ben de anime forumlarından çok dertliyim^^’ olduğu gibi alıyorlar kimileri alıntıdır diye yazıyor ama kaynak göstermiyor. ama bir şey yapmayı düşünmüyorum “saf mısın nesin?” diyebilirsiniz ama çaldıklarına göre epey beğenmiş olmalılar diye olumlu bir bakış açım var.

    bir de şu siteyi kullanıyor musunuz bilmiyorum http://www.copyscape.com/
    ben burdan dedektif gibi takip ediyorum hırsızlıkları.

    • ahh birde forum arakçıları var ki hiç sorma onlar yetmiyormuş gibi başımıza birde bloglar çıktı anacım 🙂
      Bu arada link için çok teşekkür ederim dostum, süper bir şey direk kopyalanan cümlelerin olduğu siteleri buluyor:)

  5. Bu tarz çalıntı olaylarının olduğunu hiç bilmiyordum. Çok şaşırdım okuyunca. Benim de Photoshop çalışmalarım çalınıyordu ama ilk başladığım yıllarda. Önemsemiyordum çünkü ben bile beğenmiyordum o yaptıklarımı. Şimdi mesela ps çalışmalarımı paylaşacağım zaman blog adresini de yazıyorm fotoların üstüne. Resim olayına adres yazıp çalınması engellenebilir ama yazılar için aynı şey malesef olamıyor. Çok tuhaf ama bu postların çalınması olayı. İnsanın kendi düşüncesi nasıl olmaz? Nasıl birkaç cümle fikir sahibi olamaz izlediği, okuduğu veya herhangi bir konu hakkında.. Çok ilginç bir durum. Şu şikayet olayı da oldukça pratikmiş, ben çok zahmetli, uğraştırıcı sanardım hep bu davaları. Aslında kişileri deşifre etmek lazım böyle durumlarda. Kibarlık yapıp maille uyarmak nereye kadar..

    • Ahh malasef bloglar arası çalıntı ve fazlaca esinlenme konusu baya arttı bu dönemlerde, O kadar çok varki bunu yapan hangi birini deşifre etsem bilemedim:)
      Yeni bir blog bulduğumda seviniyorum hemen bakıyorum neler yazmış, yaşasın yeni şeyler okuyacağız diye ama bir kaç postuna bakıyorum ki ben bunları bir yerden hatırlıyorum diyorum. bildiğin insanlar blog blog dolaşıp konu ve fikir çalıyor.
      Ben açıkça sölüyorum başkasının fikrini çalmak direk “ben düşünemiyorum, gerizekalıyım” diye itiraf etmektir benim gözümde.
      Haklısın resim çalışmaların blog ismi yazmak önleyici olabliyor ama yazılar konusunda insanların vicdanına kalmış durumdayız malesef.
      Bu arada bloguma ilk yorumunmuş, hoşgeldinn her daim beklerim mydestiny 😉

  6. İşte beklediğim yazı! İlk kimin canına tak edipde bir post yazacak merak ediyordum:( Çingu benimde başıma birkaçkez gedi bu olay. Şükür ki internete fazla giremiyorumda görmüyorum başka:D Ama en çok dikkatimi bayan x çekmişti. Akıllı bıdık yazımın başını ve sonun değiştirip aynen yazıyınlamıştı bende bende mail attım ”Postun beşinci satırında imla hatası yapmışım, tamam yazıyı kopyalamışsın ama en azından düzeltseydin senin yüzünden insanları yanlış bilgilendiriyorum” dedim. Hahhah ertesi gün silmişti postu. Sevindim valla en azından utanan insanları görmek güzel:)) Yahu anlamadığım birşey var ben bir yazar değilim, bir eleştirmende değilim, edebiyat bilgim çok çok azdır ha tamam bu özellikler bende yok ama en azından düşünebilen bir beynim, hissedebilen bir kalbim ve yazı yazmak için gerekli ellerim var. Oturupta iki cümleyi bir araya getirmek yerine(ki yazamıyorsan yazamıyorsundur zorlamanın bir manası yok) kopyalama işine girişen biride demekki bu üçünden biri yok. O zaman Allah yardımcın olsun özürlü olmak zor ne diyim;)

    • Ahh ağzına sağlık dostum ne güzel demişsin öyle. Birde böyle başını, sonunu, başlığını değiştirince yakalanmayacaklarını sanıyorlar yaa işte onlar en fenaları.
      “ki yazamıyorsan yazamıyorsundur zorlamanın bir manası yok”
      Aynen katılıyorum dostum zaten blog açmanın manası yeni fikirler geliştirebilmek, zevkli birşeyler yapabilmek biz profesyonel yazarlar değiliz ki zaten olmaya da niyetimiz yok ama çabalıyoruz, fikir üretiyoruz.
      Sen fikir üretemiyorsan, yazamıyorsan eee ne diye blog açıyosun ki ne anlamı var yani zaten paylaşılmış bir şeyi alıp tekrar yayınlamaya, garip bir durum anlam veremiyorum hala:)

  7. ya burayı okuyunca üzüldüm 😦 çünkü benim ikinci yazımın altına senin de benzer bir yazın olduğunu yazmıştın. ne yalan söyleyeyim acaba hakkımda böyle düşünmüş müdür dedim bu yazıyı okuyunca…

    • Yok çingu yaa şimdi hatırladım o postu, zaten o post genel bir konuydu yani herkes yazabilir doğal, uzakdoğu ve diğer ülke dizi filmleri karşılaştırması gibi bir şeydi:)
      Benim bu yazıyla demek istediğim, orjinal fikirler buluyoruz yazıyoruz sonra başka bloglarda görüyoruz bildiğin aynı fikri aynı cümleleri yazmış ama başlığını değiştirmiş falan. Benim sözüm onlaraydı. orjinal fikirden kastım mesela benim bir masallar postum vardı-küçük deniz kızı ile ilgili- mesela birden aklıma gelmişti öyle diziler arasında nasıl kullanıldığını yazdım. Mesela bu bana göre orjinal bir fikir daha önce buna benzer birşey yazılmadı. Eğer başka bir blogda görürüsem bunda art niyet ararım yani. bunu demek istemiştim fikir çalması sözü ile..
      Uzun lafın kısası hiç üzülme çingu sözüm sana değil 🙂

  8. astrea kızmışşş 😀
    ama şimdi üzüldüm yahu niye kimse benim yazımı çalmıyor 😀
    Sonuna kadar haklısınız tabi ki. Bloglarda da oluyordur ama ben forumlarda çok rastlıyorum. Bariz blog yorumunu dayıyor oraya adam. Hatta bazen rastlıyorsun blog blog zıplarken daha önce forumda okuduğun tanıtıma.
    Allah ıslah etsin ne diyeyim. Ben sadece fotoğraf topluyorum bir yerlerden. E ne yapayım Kang gelip poz vermiyorsa 😀

Bir Cevap Yazın

